söndag 13 oktober 2013

Glutenfria fröknäcke

Jag bakade fröknäcke efter frukosten idag, jag har hittat ett recept på http://mariannslchf.se som funkar bra och som inte är så besvärligt att göra. De blev nästan lite brända så jag sänker nog tempen i ugnen nästa gång och göra dem lite tjockare  (eller alla lika tjocka, nu blev de ganska ojämna).

Recept:
1 ägg
1 dl vatten
½ tsk salt
1 dl linfrö
1 dl sesamfrö
1 dl hackade pumpafrön (jag körde lite med stavmixern)
½ dl kokosnötsmjöl
1 tsk bakpulver
Pumpafrö och lite flingsalt att strö

Sätt ugnen på 190  grader. Vispa ägg, vatten och salt i en bunke.
Rör ihop de torra ingredienserna och blanda ner dem i smeten, låt svälla i 15 min.
Platta eller kavla ut till en tunn rektangel, ca 25*20 cm mellan två oljade bakplåtspapper. Dra bort det övre pappret och skär rutor med kniv. Lyft över på plåt och strö över pumpafrön och flingsalt.

Grädda i ugnen i 45 min, stäng av ugnsvärmen och låt plåten stå kvar i eftervärmen i ytterligare 30-40 min.

Låt svalna lite på plåten och lyft sen över till galler och låt svalna utan bakduk.

Jag saknar sällan bröd men ibland är det gott med något att lägga pålägget på och dessa passar extra bra ihop med en god bit brieost:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar