söndag 10 mars 2013

Lite sliten idag

Jag är lite sliten idag men det var det värt:-) Vi hade så kul igår och det var jättekul att träffa alla. 23 blev vi till slut och det får väl kallas för bra uppslutning? Många hade foton med sig och vi kikade på en film från den tiden, dessutom hade våra lärare skickat en lite hälsning och de kom mycket väl ihåg Ha3b från 1993.

Vi hade knytkalas och jag gjorde en kokoskladdkaka, här kommer receptet på den:

Kaka
4 ägg
500 g strösocker
150 g smör, rumstempererat
6 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
180 g vetemjöl

Glasyr
200 g kokosflingor
170 g strösocker
1 dl ljus sirap
1,5 dl vispgrädde
75 g smör

200 grader 20+10 min

Vispa ägg och socker. Vispa därefter ner smör, kakao, vanilj och salt, rör slutligen ner mjölet. Bred ut smeten på en bakplåtsklädd långpanna och grädda i mitten av ugnen. Under tiden den blir klar gör du glasyren:
Blanda i samtliga ingredienser i en kastrull och sjud på svag värme i ca 5 min. Bred glasyren på kakan och grädda ytterligare 10 min eller tills kakan blivit ljusbrun.

Bara nyttigheter i den här kakan men den är lätt att göra till många, det blev 24 bitar plus det som jag skar bort runt om:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar