lördag 12 januari 2013

Lördagsfix

 Det blev en förmiddag i köket idag, det var en del som behövde fixas. Emil hjälpte till med att hacka valnötter till muslin.
 Jag brukar ta mandlar, hasselnötter, valnötter, pumpakärnor och solrosfrön och rostar dem i en torr panna. Sen blandar jag i sesamfrön, kokosflingor, linfrön och lite vaniljpulver, tillsammans blir det en riktigt god musli. Sen kan man ju slänga i lite vad man vill, tål man havregryn så är ju det gott att ha i.
Jordgubbssylt... ja, sylten man köper färdig brukar innehålla alldeles för mycket socker och för lite jordgubbar, dessutom en massa annat konstigt, så det gör jag själv. ½ kg syltsocker och 1 kg jordgubbar blir bra, kokar detta i fem minuter och sen kör jag lite med mixerstaven. Barnen gillar den:-)
Frökex, testade ett nytt recept idag men de var inte lika goda som dem jag brukar göra... men med en tjock skiva brieost så ska dem nog gå ner.

Nu blir det lite slapp innan vi ska iväg till goda vänner i Växjö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar